Mengolah Ruang Dapur Apartmen

CCF03122012_00001

Ruang terhad seringkali dikaitkan dengan kediaman apartmen. Malahan, ruang yang seringkali menimbulkan permasalahan bagi pemilik kediaman apartmen adalah merancang pelan lantai ruang dapur. Ini memandangkan ruang yang terhad memerlukan perancangan teliti dalam memaksimakan penggunaan segenap ruang yang ada, namun masih menyajikan fungsian praktikal dan aliran trafik yang efisien.

Kali ini saya akan kongsikan khas buat mereka yang tinggal di apartmen cara mengolah ruang dapur mereka. Malah, bagi mereka yang tinggal di kediaman teres mahupun townhouse yang berkeluasan sederhana juga boleh mengaplikasikan idea dapur sebegini. Idea 3D ini telah dipaparkan di dalam majalah Dapur Impiana.

Pilihan material kabinet yang bersesuaian dapat mempengaruhi mencipta atmosfera yang bertepatan dengan keluasan dapur anda yang terhad. Pilihan material yang ringkas dan polos perlu ditekankan kerana material kabinet yang bercorak bakal menimbulkan suasana ruang yang lebih sempit dan menampakkan wajah ruang dapur lebih kecil.

Putih adalah pilihan konvensional bagi menimbulkan efek ruang lebih lapang. Rekaan kabinet dapur yang bertepatan dapat menjadi solusi penstoran yang maksimum buat anda. Malahan rak terbuka dapat memberikan lebih karakter kepada wajah ruang dapur anda yang dilatari kertas dinding. Bagi memisah dapur basah, aplikasi pintu gelangsar kaca dapat menghalang kemasukan asap, bau dan sebagainya tanpa mewujudkan batasan antara ruang dapur kering dan dapur basah. Manakala kaunter bar terapung memberi ilusi ruang sudut lebih lapang.

Bagi anda yang ingin mendapat perkhidmatan konsultasi dari imanpuri interior & architecture bolehlah emelkan ke imanpuri@yahoo.com. Anda pasti mendapat solusi terbaik bagi segenap ruang kediaman anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *